Oorzaken van tandaanslag

Als kleurstoffen uit voedings- en genotmiddelen de tanden binnendringen, zien ze er donkerder uit. Dit gebeurt onder andere door het consumeren van koffie, thee, wijn, frisdrank, vruchtensap, kleurstof bevattende etenswaren (zoals vruchtenjam) en roken. Er kunnen barsten in het glazuur ontstaan. Hierdoor dringen kleurstoffen uit voedsel en dranken nog makkelijker in tanden of kiezen.

Ook kunnen aanslag en verkleuring van tandsteen de tanden donkerder kleuren. Deze uitwendige verkleuringen ontstaan eveneens door koffie, thee, wijn en roken. Verder kunnen sommige medicijnen verkleuringen geven.

Symptomen bij tandsteenproblemen

Bloedend tandvlees is altijd een zorg voor tandheelkundige aandoeningen, maar er zijn meer symptomen die kunnen wijzen op tandsteenproblemen:

Tandverkleuring heeft vaak te maken met wat we eten en hoe goed (en lang) we onze tanden poetsen. Merk je dat je tanden beginnen te verkleuren en weet je zeker dat dit niet te wijten is aan je eetpatroon of gewoontes? Het kan zijn dat er dan een andere onderliggende reden is die zorgt voor de vorming van tandsteen. Dat laat namelijk ook je tanden verkleuren.

Een slechte smaak of stinkende adem is een teken dat er iets mis is. Een van de meest voorkomende oorzaken is een opeenhoping van tandsteen of tandplak.

Als je last hebt van losse of ontbrekende tanden, is dat een indicatie van tandsteen (die de tanden wegdrukt).

Verschillen tussen tandaanslag, tandplak en tandsteen

Tandaanslag ontstaat door het (overmatig) nuttigen van dranken, etenswaren of rookgedrag, waarna het je tanden zal gaan verkleuren. Tandaanslag gaat vaak samen met tandplak, dat is een plakkerig laagje op je tanden. Als je niet voldoende poetst zal tandplak verharden tot tandsteen. Tandsteen kan je niet zelf verwijderen en moet door een mondhygiënist weggehaald worden. Tandplak en tandsteen zorgen op den duur voor gaatjes en andere klachten, het is dus belangrijk hier tijdig bij te zijn.

Tandsteen zelf verwijderen?

Onvoldoende poetsen kan leiden tot een snellere opbouw van tandplak en uiteindelijk de vorming van tandsteen. Het begint met niet goed poetsen, waardoor tandplak ontstaat. Om je tanden gezond te houden, moet je minstens twee keer per dag met een tandenborstel poetsen. Daarnaast zijn er tandsteen verwijderaars te koop waarmee je het zelf wat kunt bijhouden. Voor een grondige poetsbeurt ontkom je echter niet aan een bezoekje aan de Mondhygiënist,

Gebitsreiniging om tandaanslag, -plak en -steen te verwijderen

Tandplak kan onze mondhygiënist door middel van een professionele gebitsreiniging verwijderen. Bleken is hiervoor niet altijd de oplossing.

“Dode tanden” (meestal als gevolg van een val of klap of een wortelkanaalbehandeling) kunnen van binnenuit verkleuren. In uitzonderlijke gevallen kunnen ziekten of medicijnen, tijdens de vormingsfase, verkleuring geven.